Drodzy Czytelnicy!
W niniejszym wydaniu „Asysty Dentystycznej” został szeroko poruszony temat ortodoncji; w dziale „Praca z pacjentem” odnajdą Państwo informacje na temat wad zgryzu, a także zasad higieny jamy ustnej podczas leczenia retencyjnego. Wiele informacji na temat czynności profilaktycznych u dzieci przekazano w fotorelacji z zabiegu fluoryzacji, lakowania oraz lakierowania zębów.
Temat diety oraz higieny jamy ustnej małych pacjentów poruszyła także dypl. hig. stom. Dorota Grzyśka (Nauka prawidłowego szczotkowania przez zabawę od przedszkola). Bieżący numer bogaty jest również w artykuły poświęcone komunikacji: Justyna Pająk rozwija temat błędów popełnianych podczas rozmów telefonicznych, z kolei Wojciech Krówczyński prezentuje, jak prowadzić trudne rozmowy z pacjentem.
W odpowiedzi na prośby Czytelników publikujemy także artykuł Marzeny Frąckowiak-Świtkowskiej na temat etyki w pracy z pacjentem. Bardzo dużo osób, które zdobyły w Polsce wykształcenie w zawodzie asystentki i higienistki stomatologicznej, planuje rozwój swojej kariery zawodowej poza granicami kraju. W bieżącym wydaniu znajdą Państwo bardzo szczegółowy przewodnik naświetlający drogę do uzyskania uprawnień do legalnej pracy w Wielkiej Brytanii.
Nowością na łamach kwartalnika są lekcje języka niemieckiego, przygotowywane przez hig. stom. Sylwię Nowakowską – gorąco zachęcam do zgłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności językowych. W kolejnym numerze znajduje się nowa „porcja” przydatnych w pracy słówek i zwrotów. Dużymi krokami zbliżają się targi CEDE w Poznaniu, podczas których będą mieli Państwo okazję zapoznać się z nowościami Wydawnictwa Elamed – m.in. z multimedialnym szkoleniem na płycie DVD Pierwsza pomoc w gabinecie stomatologicznym. Film wraz z plakatem przedstawiającym zasady udzielania pierwszej pomocy można również nabyć w naszym sklepie internetowym: www.dlaspecjalistów.pl.
Zapraszam Państwa do odwiedzenia stoiska redakcji „Asysty Dentystycznej” (nr 7.1.10). Odpowiadając na potrzeby szkoleniowe środowiska personelu stomatologicznego, zorganizowaliśmy kolejną, już III edycję Konferencji „Asysty Dentystycznej”, która odbędzie się 16 listopada br. w Gorzowie Wielkopolskim. Podczas Konferencji poruszone zostaną m.in. tematy z zakresu pracy ze starszym pacjentem, pacjentem obcojęzycznym, nie zabraknie również informacji na temat sztuki komunikacji, a także reprocesowania wyrobów medycznych. Więcej na temat Konferencji mogą Państwo przeczytać na stronie piątej, a także na www.dlaspecjalistów.pl.
Życzę ciekawej lektury
redaktor zarządzająca
Ewelina Ładziak
Asystentka i higienistka stomatologiczna to coraz częściej wybierane profesje, a osoby wykonujące te zawody chętnie się dokształcają i podnoszą kwalifikacje. Czy w związku z tym prestiż zawodu rośnie? Na ten i wiele innych tematów z dypl. hig. stom. Małgorzatą Truszczyńską z Centrum Stomatologiczno-Implantologicznego Dijakiewicz w Sopocie rozmawiała Ewelina Ładziak.
Artykuł wzbogacony o fotorelację prezentuje, jak prawidłowo wykonać zabieg fluoryzacji, lakierowania i lakowania zębów.
Artykuł wskazuje, jakie witaminy są istotne dla zachowania zdrowia jamy ustnej oraz w jakich produktach można je znaleźć.
Artykuł prezentuje wady zgryzu oraz sposoby ich leczenia, ćwiczenia, a także praktyczne rady, jak zapobiegać powstawaniu wad zgryzu.
Leczenie retencyjne przyniesie pożądane efekty, jeżeli zostaną spełnione podstawowe warunki dotyczące higieny jamy ustnej.
Profilaktyka i prawidłowa higiena jamy ustnej są dużo tańsze i korzystniejsze dla zdrowia niż leczenie, dlatego należy je propagować wśród jak najmłodszych dzieci.
Artykuł podejmuje temat zatrudnienia asystentki stomatologicznej w Wielkiej Brytanii. Szczegółowo opisuje proces rejestracyjny oraz wymagane dokumenty
Artykuł prezentuje właściwości, skład oraz zasady stosowania pasty do zębów.
Artykuł podejmuje temat głównych błędów popełnianych w kontakcie telefonicznym z pacjentem stomatologicznym. Czytelnikom zostaje przedstawiony podział rzeczonych błędów na pięć głównych kategorii.
Jak prawidłowo kierować sobą podczas rozmowy z pacjentem, jak radzić sobie z trudnymi pacjentami? Niniejszy artykuł przedstawia odpowiedzi na zadane pytania oraz prezentuje sposoby ułatwiające przeprowadzanie trudnych rozmów.
Istnieje kilka sposobów na zniwelowanie stresu i strachu przed leczeniem. Empatia i odpowiedni dobór słów potrafią zdziałać cuda. Artykuł opisuje, jak skutecznie komunikować się z zestresowanym pacjentem.